Jeg skriver din Adam Sandler-film

12. November 2014 var dagen high concept gikk for langt, og det kom som verdens minste overraskelse at det var Adam Sandlers feil.

I traileren til “The Cobbler” (Skomakeren) stilles spørsmålet “Hva ville du gjort om du gikk i en annen persons sko – bokstavlig talt”. Og i Adam Sandlers tilfelle gir svaret seg selv, når han snubler over en magisk skolest som gjør at han kan transformere seg til andre personer ved å gå med skoene deres. Hans første respons er å ikle seg damesko og krafse seg selv i skrittet.


 

Et kjapt nedbrekk av traileren, som i sann Adam Sandler-ånd gir oss stort sett hele filmen, gir oss følgende informasjon:

Setup:

Vi møter Adam Sandler, en skomaker med et tilfeldig jødisk navn. Sandler viser oss nok en gang at han har potensialet til å spille gode, dramatiske roller, som i Punch Drunk Love, men søler det ganske raskt vekk.

I setupen ser vi at han har et anstrengt forhold til en vakker kvinne, og en dement mor.

Katalysator:

Method Man kommer inn i butikken og vil ha fikset skoene sine, og Adam Sandler finner et gammelt apparat, sannsynligvis etter sin far som originalt nok også var skomaker, og finner snart ut at han kan bli til Method Man ved å ta på seg skoene hans. Dette er filmens “What if..”-science fiction-grep, en velfungerende trope når den blir brukt riktig som i klassikeren “Groundhog Day” (Hva om man levde den samme dagen om og om igjen?), eller mindre velfungerende når det dukker opp i Adam Sandler-filmer som “Click” (Hva om Adam Sandler hadde en fjernkontroll som gjorde at han kunne pause og spole tiden frem og tilbake?).

Komisk Adam Sandler-montasje:

Etter å ha fucket rundt i skoene til Method Man, får vi den kontraktfestede scenen med Adam Sandler i dameparykk (som i filmen “Jack & Jill hvor Adam Sandler spiller sin egen søster”), før Adam Sandler drar den for langt (gjerne bokstavlig) og prøver å ligge med en vakker kvinne ved å late som om han er kjæresten hennes.

Det blir alvor

Begivenhetene tar en alvorlig retning når Adam Sandler innser at store sko medfører stort ansvar. Deretter blir filmen helt jævlig når Adam Sandler bestemmer seg for å kle seg i skoene til sin egen far (Dustin Hoffman), for å oppsøke sin demente mor –

han lener seg inn for en klem, og i et sekund ser det ut som han skal kysse sin egen mor under dekke av å være sin egen far, og jeg ser meg nødt til å skru av traileren fordi Adam Sandler har fucket over high concept en gang for mye.

Det skal veldig lite kreativitet til å vite hvor filmen går herfra, dog:

Ting blir verre

Ting blir verre når Sandler har misbrukt makten sin, og må bøte for det. Sandler ønsker seg tilbake til sitt enkle liv i begynnelsen av filmen, men har nå ødelagt følgende:

– forholdet til dama

– forholdet til mora

-forholdet til Method Man, som så klart viser seg å være gangster. UH-OH…!

Ting når et absolutt bunnpunkt, før..

Ting blir bedre

Ting blir bedre når Dustin Hoffman viser seg å være i live (ellers ville man garantert brukt en b-skuespiller uten kjent ansikt). Far og sønn, bla bla.

Ting blir endelig ferdig

Adam Sandler blir sammen med dama, mora blir sammen med faren igjen (faren var egentlig snill og drev en eller annen sko-heist så han og mora kunne få det til å funke) og Steve Buscemi, som også er på rollelisa, spiller mentoren som sier det Adam Sandler trenger å høre hele veien (som stort sett er “Dette burde du ikke gjøre”, som stort sett er beskjeden Adam Sandler burde fått før halvparten av filmkontraktene han signerer).

For å få dette til å funke trengs det en twist når ting går til hælvete, som garantert går ut på at noen andre (sannsynligvis faren) kler seg i Adam Sandlers sko mens han later som han er noen andre. En reversering!

Bonus: Bilde av Method Man som må rydde opp i sølet Adam Sandler har skapt, og et bilde av at de legger bort skomakerlesten i stedet for å ødelegge den – slik at de kan lage en oppfølger av mesterverket når den blir en monsterhit i VHS-hylla på Walmart.

Vel.

Tiden er over for å irritere seg over hvordan verden funker. Det er kun en ting å gjøre:

Ja, jeg hitlet akkurat min egen post

Ja, jeg hitlet akkurat min egen post

DET ER PÅ TIDE Å SKRIVE SIN EGEN ADAM SANDLER-FILM.

I fjor skrev jeg en post om HVORDAN SKRIVE EN FILM PÅ 24 TIMER, og det er all tiden jeg kommer til å bruke på dette. Filmen jeg skrev scoret 5.0 av 10 på amerikanske The Black List, som er alt for dårlig til å bli film, dvs en perfekt Adam Sandler-film.

La det være sagt, jeg elsker Adam Sandler, men jeg hater folka som skriver filmene hans. Nå skal jeg bli en av de.

Følg retningslinjene i analysen over, hvor de essensielle plottpunktene er understreket. Jeg skriver den beste og mest utfylte Adam Sandler-pitchen om til spillefilmmanus, jeg leverer det til agenten min i L.A. og sammen deler vi pengene (jeg tar mest).

Skriv din beste Adam Sandler-idé i kommentarfeltet under, som jeg akkurat åpnet. Ikke få meg til å angre.

PS: Om noen finner South Park-klippet fra s08e02 hvor Cartman pitcher Adam Sandler-filmer, så poster jeg det her for drahjelp.

Og, ps, denne artikkelen bør du dele.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Jeg skriver din Adam Sandler-film

  1. Augustin says:

    “Pure evil” filmen handle om adam Sandler som leve et normalt liv. Også får han tilbud om å leve et bedre liv enn de han har, fordi han kjede seg. Der han får alt han vil ha men de jør han ond invendig. Så i filmen så skille me de gode og de onde, så til slutt så lære han av sine feil at de va perfekt der han var.

    Fortelte heile veldig kjapt men eg har filmen i hode og andre ideer men eg personlig likte og ser for meg denna filmen e perfect te Adam Sandler.

    Kontakt meg for mer informasjon 🙂

  2. Douche-baggery

    Adam Sandler er en skikkelig snill fyr. Gjør ikke en flue fortred og er selvutslettende i sin godhet. En dag finner han en gjenglemt papirpose (en douchebag) som han selvsagt rydder istedenfor å be fyren som kastet den fra seg om å ta seg sammen. Når han titter nedi ser han et rart lys og stikker hodet helt inn for å se nærmere.

    Her får han en eller annen mulighet, en innsikt som tilbyr ham muligheten til å skaffe seg alt han ser han går glipp av. Fine damer, høyere lønn etc. I starten går det bra, men han oppdager at han er nødt til å være douche for å få det til og etter en stund havner han i en tight-spot og ingen vil hjelpe ham lenger.

    Da begynner han å føle seg ensom og ulykkelig. Etterhvert møter han en søt bibliotekar som får ham på rett spor (omtrent diametralt motsatt av Waterboy). Det må selvsagt settes inn en greie hvor dette nesten skjærer seg, men ordner seg til slutt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *