Hvordan ikke bli castet i film og TV

shakespeare

Da jeg tidligere i år averterte en rolle til en 70 år gammel mann og ble kontaktet av to jenter i 20-åra med  “bred karakter- og spillerekkevidde”, innså jeg at folk har et enormt ønske om å ikke jobbe i showbusiness. Ettersom jeg ved har vært både foran og bak auditionlinsa over en lengre periode, har jeg her samlet opp noen av mine beste tips for å ikke lande drømmerollen. Tro meg – disse virker!

Enkelte aktører i denne bransjen balanserer på kanten av stupet for hva som er moralsk og hygienisk ansvarlig, og med all respekt, det er på tide å gi dem det lille dyttet de trenger i riktig retning. Altså utfor. Om du kjenner noen som passer beskrivelsen over, så del gjerne denne linken.

Enkelte detaljer er forandret av hensyn til de jeg har jobbet med meg selv.

#5 Kultiver manglende selvinnsikt

For å kunne skape, må du kunne vite hva du har å bidra med. For å ikke lande drømmerollen, anbefaler jeg at du kultiverer den manglende selvinnsikten til de to jentene over som søkte på bestefarrollen, og sender mail på alt fra barnereklamer til roller som stiller konkrete krav instrument- eller språkkunnskap du overhodet ikke behersker – husk å legge til “…men jeg lærer fort ;P” i slutten av mailen.

I tillegg bør du gå ut fra at casting eller regissør ikke er klar over hvem du er, selv om du har tatt kontakt i forhold til alle tidligere averterte roller. Spam de til det punktet hvor alle seriøse aktører blir skvisa ut av innboksen: først da har du sjans til å permanent havne i søppelfilteret.

#4 Ring gjerne på en søndag, pikkskalle

Casting og regi er profesjonelle yrker, og alle som har kommet til et visst nivå i sitt profesjonelle liv vet at fritid er hellig. Jeg anbefaler derfor å ringe på en søndag og fortelle om hvorfor nettopp DU bør havne på svartelisten. Hvis du ikke når frem, legg gjerne igjen en melding hvor det står “Kan du ringe meg? Det er viktig”, uten å spesifisere grunn. Om dette ikke funker, kan du alltid falle tilbake til klassikeren “Jeg har sendt en mail!”, som er den vanlige måten å annonsere digital kommunikasjon på.

#3 Legg ved irrelevant materiale

Når det står på som verst i castingeavdelingen, er det få ting som skiller klinten fra hveten i samme grad som vitnemålet ditt fra videregående.

Videoer (gjerne i dårlig kvalitet med beskjed til å spole en halvtime uti) bør legges til som vedlegg for å unngå å bli sett – nedredigerte YouTubeklipp gir alt for lite motstand.

CV bør også konverteres til PDF. Husk! De fleste mailservere har en mailgrense på 25 mb per mail. Det er viktig at vedleggene overgår dette. Regelen er uten unntak at jo mindre man har gjort, jo større CV har man. Spilt banan på kjøpesenter? Få det med, gjerne med en attest.

For jenter er det essensielt å legge ved nakenbilder – dette spiller godt med kontrasten i at du påstår å være en seriøs skuespiller. Gutter bør legge ved bilder i bar overkropp, helst i #selfieform hvor du ser på deg selv (ikke i linsa, som en vanlig person). Har du tilgang til pistol så anbefaler jeg i høyeste grad at du drar den frem for å undersrteke manglende selsvikkerhet, et must for skuespillere. For å skille deg ut kan du evt peke på speilet med det klassiske våpenet pil og bue, eller holde opp en flaske arsenikk som er et minst like effektivt drapsmiddel. Det er slike ting man ser etter når man caster.

Eventuelt kan du bruke arsenikken på deg selv.

#2 Improviser langt ut over teksten

Impro viser at du er en spontan og morsom person som ikke er redd for å leke litt. Det er også en glimrende mulighet å vise at du ikke bryr deg om teksten, som personen som sitter rett overfor deg kan arbeidet med dag og natt på det siste året, eller i tilfellet reklame er skrevet av en med faktisk kunnskap om overordnet strategi og markedsføring.

Gode og testede måter å improvisere deg ut av en rolle på:

– trekk opp en sigarett for å spille naturlig – uten hensyn til at du spiller en scene på sykehus. Hvis det funket for James Dean, funker det for deg.

– fornærm produktet du skal selge – kunden, som spytter inn et par millioner i reklamering, elsker dette!

– Løft og rist motspillere, spesielt kvinnelige motspillere om du er en mann. Ingen ting stimulerer fantasien på samme måte som litt improvisert voldtekt!

– Kun fått én linje? Vis bredde ved å dra scenen flere minutter over tiden! Dette handler om deg, og er din sjanse til å skinne – regissører er ikke fremmed for å skrive om filmen sin eller be TV2 om ekstra reklameminutter for å gi deg den plassen du fortjener.

– Gjør audition med tullestemme. Vi har alle en i gjengen med dette talentet – og vi vet alle hvor morsomt dette kan være, særlig etter et par pils.

– Om du skal spille torpedo, trekk gjerne frem en ekte kniv for å få en “autentisk reaksjon” av motspilleren – gjerne selv om motspilleren er personen bak kamera.

Og om du lurte, ja, alle disse eksemplene er selvopplevde.

#1 Oppfør deg som en idiot i rommet

Om du er i den uheldige posisjonen at du er flink nok, kan du i høyeste grad kompensere for dette ved å oppføre deg som et arrogant svin.

Ettersom man aldri vet hvem som er “konkurrenter”, gjelder det å være føre var. En aktør jeg møtte i venterommet trodde at jeg prøvefilmet for samme rolle som ham, og nektet å håndhilse. Smilet kom for øvrig på plass i en hast da det viste seg at jeg skulle regissere, så nå har jeg notert meg bak øret hvem jeg bør ringe om jeg trenger noen til å spille sosiopat.

Jeg kan med stolthet si at jeg ved flere anledninger har kastet auditiontaper i søpla, fordi jeg ikke med god samvittighet kan anbefale personen, fordi jeg ikke vil jobbe med den selv, eller fordi jeg rett og slett føler vedkommende ikke fortjener en sjanse.

Auditionen begynner i det du går inn døra, så skru ned sjarmen eller overkompenser tilstrekkelig allerede før du går inn. Skuespill handler tross alt om å fremstille et ekte menneske, på profesjonelt vis. Og jo tidligere du klarer å distansere deg fra dette, jo bedre.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *